ID-kontrol
Her finder du ofte stillede spørgsmål vedrørende ID-kontrol, hvordan du gør, og hvorfor det er vigtigt.
ID-kontrol er en proces, hvor vi kontrollerer kontaktoplysninger og identitet på en ny registrant.
Registranter bosiddende i Danmark skal logge ind på vores selvbetjening med NemID og derefter oplyse CPR eller CVR-nummer.
Læs hele proceduren for ID-kontrol af nye registranter og hele proceduren for eksisterende registranter.
For nye registranter med adresse udenfor Danmark gælder, at vi kontrollerer kontaktoplysninger på baggrund af en risikobaseret vurdering af de oplysninger, som er oplyst i forbindelse med en ansøgning om et domænenavn.
Ved vurderingen af oplysningerne tager vi stilling til, om kontaktoplysningerne kan være forkerte, og om der dermed er en risiko for, at ansøgningen om domænenavnet kan knyttes til internetkriminalitet. En ny registrant kan således blive anmodet om at indsende dokumentation, der kan påvise korrekt adresse og identitet.
Hvis du er bosat i Danmark skal du logge ind på vores selvbetjening, tilknytte dit NemID og derefter oplyse CVR eller CPR-nummer. Læs hele proceduren for ID-kontrol af nye registranter og hele proceduren for eksisterende registranter.
Hvis du er bosat udenfor Danmark skal du kun gennemføre ID-kontrol, hvis du bliver bedt om det. I så fald skal du påvise din adresse og identitet ved at uploade forskellige navn- og adressebærende dokumenter. For hele proceduren se her.
Hvis registranten for et eller flere domænenavne er gået bort, er det kun afdødes arving der kan få adgang til at administrere (overdrage eller slette) domænenavnet.
For at få adgang til dette, skal arving indsende en skifteretsattest.
Er der flere arvinger, skal der indsendes en fuldmagt fra disse, der giver den ønskede arving lov til at kunne administrere brugsretten til domænenavnet.
Dette skal indsendes via vores kontaktformular, som kan findes her. Her vælges ”Min profil”, og emnet ”konkurs/dødsbo”.
Når man er registrant for et .dk-domænenavn, skal du, i henhold til vilkårene for .dk-domænenavne, sikre at dine adresseoplysninger til enhver tid er korrekte og kan dokumenteres.
Det er derfor ikke muligt at være registrant for et eller flere domænenavne, uden at have en adresse og kunne dokumentere et tilhørsforhold til denne.
Hvis du ønsker at kunne bruge et .dk-domænenavn, kan du evt. bede en af dine nærmeste, som har en adresse, om at gennemføre id-kontrollen i stedet. I så fald, skal du være opmærksom på, at domænenavnet vil blive registreret til denne person.
Vi kræver ID-kontrol for at sikre, at vi har den korrekte identitet og de korrekte kontaktoplysninger på registranten af et .dk-domænenavn. Vi ønsker således at sikre, at registrantens navn ikke er blevet misbrugt med det formål at begå internetkriminalitet.
Danske statsborgere kan kun tage et domæne i brug med NemID. Alle der har et .dk-domænenavn, og som er bosat i Danmark, skal knytte et NemID til deres profil på selvbetjeningen. Processen går automatisk i gang, når du logger ind på selvbetjening.
Man kan ikke blive fritaget fra at bruge NemID i Danmark – man kan kun blive fritaget fra at benytte digital post og selvbetjening i det offentlige, men da DK Hostmaster ikke er en offentlig institution, gælder det ikke hos os.
Læs mere på NemIDs hjemmeside.
Vi understøtter desværre ikke brug af NemID på hardware. Hvis du ikke anvender NemID-nøglefil, nøglekort eller app og kun kan anvende NemID på hardware, skal du kontakte vores kundeservice, som kan igangsætte en alternativ ID-kontrol.
Du kan kontakte DK Hostmasters kundeservice via nedestående kontaktformular.
Validering betyder, at DK Hostmaster sammenligner de navne- og adresseinformationer, der er opgivet til DK Hostmaster med dem, der er registreret i CPR- eller CVR-registeret.
For registranter med dansk adresse bliver navne- og adresseoplysningerne sammenholdt, når et domænenavn oprettes. På den måde kan vi sikre os, at alle kontaktoplysninger på vores registranter er retvisende.
Når dine oplysninger er valideret, behøver du ikke at opdatere dine adresseoplysninger andre steder end i CPR- eller CVR-registeret. Øvrige kontaktoplysninger, som f.eks. e-mailadressen, er du dog stadig forpligtet til at holde opdateret.
Alle foreninger skal tilknytte et NemID til deres domænenavne. Hvis I ikke har CVR-nummer, skal dette oprettes. Oprettelse af forenings-cvr-nummer kan gøres på virk.dk
Hvis I har CVR-nummer, kan I bestille en medarbejdersignatur eller nøglefil hos Nets og benytte det til at logge ind.
Efter NemID-tilknytningen kan andre i foreningen igen logge ind med det almindelige DK Hostmaster-bruger-id og adgangskode.
Spørg i første omgang om jeres økonomiafdeling har et administrator-NemID, du kan benytte. De skal nemlig buge det til at indrapportere til SKAT, så derfor findes det muligvis der.
Hvis ingen i virksomheden har NemID eller nøglefil, kan du oprette et administrator-NemID hos Nets.