ID-kontrol

ID-kontrol

Her finder du ofte stillede spørgsmål vedrørende ID-kontrol, hvordan du gør, og hvorfor det er vigtigt.

ID-kontrol er en proces, hvor vi kontrollerer kontaktoplysninger og identitet på en ny registrant.

Registranter bosiddende i Danmark skal logge ind på vores selvbetjening med NemID og derefter oplyse CPR eller CVR-nummer.

Læs hele proceduren for ID-kontrol af nye registranter og hele proceduren for eksisterende registranter.

For nye registranter med adresse udenfor Danmark gælder, at vi kontrollerer kontaktoplysninger på baggrund af en risikobaseret vurdering af de oplysninger, som er oplyst i forbindelse med en ansøgning om et domænenavn.

Ved vurderingen af oplysningerne tager vi stilling til, om kontaktoplysningerne kan være forkerte, og om der dermed er en risiko for, at ansøgningen om domænenavnet kan knyttes til internetkriminalitet. En ny registrant kan således blive anmodet om at indsende dokumentation, der kan påvise korrekt adresse og identitet.

For hele proceduren se her.
 

Hvis du er bosat i Danmark skal du logge ind på vores selvbetjening, tilknytte dit NemID og derefter oplyse CVR eller CPR-nummer. Læs hele proceduren for ID-kontrol af nye registranter og hele proceduren for eksisterende registranter.

Hvis du er bosat udenfor Danmark skal du kun gennemføre ID-kontrol, hvis du bliver bedt om det. I så fald skal du påvise din adresse og identitet ved at uploade forskellige navn- og adressebærende dokumenter. For hele proceduren se her.

Vi kræver ID-kontrol for at sikre, at vi har den korrekte identitet og de korrekte kontaktoplysninger på registranten af et .dk-domænenavn. Vi ønsker således at sikre, at registrantens navn ikke er blevet misbrugt med det formål at begå internetkriminalitet.

Danske statsborgere kan kun tage et domæne i brug med NemID. Alle der har et .dk-domænenavn, og som er bosat i Danmark, skal knytte et NemID til deres profil på selvbetjeningen. Processen går automatisk i gang, når du logger ind på selvbetjening.

Man kan ikke blive fritaget fra at bruge NemID i Danmark – man kan kun blive fritaget fra at benytte digital post og selvbetjening i det offentlige, men da DK Hostmaster ikke er en offentlig institution, gælder det ikke hos os.

Læs mere på NemIDs hjemmeside.

Validering betyder, at DK Hostmaster sammenligner de navne- og adresseinformationer, der er opgivet til DK Hostmaster med dem, der er registreret i CPR- eller CVR-registeret.

For registranter med dansk adresse bliver navne- og adresseoplysningerne sammenholdt, når et domænenavn oprettes. På den måde kan vi sikre os, at alle kontaktoplysninger på vores registranter er retvisende.

Når dine oplysninger er valideret, behøver du ikke at opdatere dine adresseoplysninger andre steder end i CPR- eller CVR-registeret. Øvrige kontaktoplysninger, som f.eks. e-mailadressen, er du dog stadig forpligtet til at holde opdateret.

Vi understøtter desværre ikke brug af NemID på hardware. Hvis du ikke anvender NemID-nøglefil, nøglekort eller app og kun kan anvende NemID på hardware, skal du kontakte vores kundeservice, som kan igangsætte en alternativ ID-kontrol.

Du kan kontakte DK Hostmasters kundeservice via nedestående kontaktformular. 

Stadig brug for hjælp?
Kontakt os
RING
33 64 60 60
Man-tor 9:00 - 15:00
Fre 9:00 - 14:00
SKRIV
Få svar hurtigst muligt

Alle foreninger skal tilknytte et NemID til deres domænenavne. Hvis I ikke har CVR-nummer, skal dette oprettes. Oprettelse af forenings-cvr-nummer kan gøres på virk.dk

Hvis I har CVR-nummer, kan I bestille en medarbejdersignatur eller nøglefil hos Nets og benytte det til at logge ind.

Efter NemID-tilknytningen kan andre i foreningen igen logge ind med det almindelige DK Hostmaster-bruger-id og adgangskode.

Spørg i første omgang om jeres økonomiafdeling har et administrator-NemID, du kan benytte. De skal nemlig buge det til at indrapportere til SKAT, så derfor findes det muligvis der.

Hvis ingen i virksomheden har NemID eller nøglefil, kan du oprette et administrator-NemID hos Nets.

Hvis du gennemfører identitetskontrollen ved at logge ind med dit NemID, skal du ikke sende yderligere dokumentation.

Hvis du er bosat uden for Danmark, skal vi se navne- og adressebærende id f.eks. pas eller kørekort, hvis du er en fysisk person. For virksomheder skal vi se adressebærende dokumenter fra forsyningsselskab og myndigheder.

Vi samarbejder med Visma Addo om krypteret dokumentation og kontrakter.

Vi forsikrer jer om, at det er fuldstændig sikkert, at vi sender anmodninger om dokumentation via dem.

Stadig brug for hjælp?
Kontakt os
RING
33 64 60 60
Man-tor 9:00 - 15:00
Fre 9:00 - 14:00
SKRIV
Få svar hurtigst muligt
Stadig brug for hjælp?
Kontakt os
RING
33 64 60 60
Man-tor 9:00 - 15:00
Fre 9:00 - 14:00
SKRIV
Få svar hurtigst muligt

Her kan du finde teknisk information og formularer, som er relevant i arbejdet som registrator eller navneserveransvarlig. Her kan du finde teknisk information og formularer, som er relevant i arbejdet som registrator eller navneserveransvarlig. Her kan du finde teknisk information og formularer, som er relevant i arbejdet som registrator eller navneserveransvarlig. Her kan du finde teknisk information og formularer, som er relevant i arbejdet som registrator eller navneserveransvarlig.

Copyright 2016 All Rights Reserved.