24 juletips til sikker e-handel og tryghed på nettet

Julehandlen er sat ind og mange køber deres julegaver på nettet. Det betyder også, at it-kriminelle forsøger at lokke dig til at handle på falske hjemmesider. Det kan du dog sikre dig mod ved at tage en række forholdsregler. Derfor giver vi dig hver dag i december et juletip, der vil bringe dig trygt gennem julehandlen på nettet.

Få desuden mere information om, hvordan du passer på din computer på Digitaliseringsstyrelsens Facebook-side og kampagnesite "Sikkerhed på nettet"

1. Betal med kort

Betaler du med kreditkort, er du beskyttet af indsigelsesordningen, hvis varen aldrig dukker op, eller hvis sælger hæver for meget på din konto. Har du betalt med betalingskort, kan banken, hvis varen ikke dukker op, tilbageføre pengene til din konto.

2. Se efter e-mærket

Når du handler på en hjemmeside som er e-mærket, kan du være sikker på, at shoppen lever op til dansk lov og kontrolleres af e-mærkets jurister. E-mærket kan også hjælpe dig, hvis du oplever problemer med dit køb.

3. Undersøg webshoppen

Undersøg om indehaveren er pålidelig. Lav en google-søgning, en whois-søgning eller brug forbrugeranmeldelsessider som fx Trustpilot til at undersøge den webshop, du vil handle hos.

4. Læs handels- og leveringsbetingelser

Du skal vide, hvad betingelserne er for dit køb. Derfor skal du læse salgs- og leveringsbetingelserne, inden du trykker køb. Læg især mærke til fortrydelsesret, og om du binder dig til et abonnement, hvis det ikke har din interesse.

5. Gem din ordrebekræftelse

Kvitteringen eller ordrebekræftelsen er dit bevis for, at du har foretaget et køb. Gem den så du har den, hvis varen ikke lever op til dine forventninger.

6. Tjek din bankkonto

Tjek altid om beløbet på kvitteringen stemmer overens med det, der er hævet fra din konto. Hvis der er posteringer, du ikke forstår, skal du kontakte dit pengeinstitut.

7. Udlevér kun kortoplysninger ved købets afslutning

Angiv kun kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre, når du er ved at gennemføre en handel.

8. Brug privat browsing eller slet dine cookies

En jakke man har kigget på kan sommetider forfølge en på nettet på andre hjemmesider. Slet dine cookies så bliver du ikke hjemsøgt.

9. Tjek om teksten virker pålidelig

Ser teksten på hjemmesiden fornuftig ud? Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate og er fyldt med stavefejl, kan det være tegn på, at siden ikke er sikker.

10. Tjek om priserne er pålidelige

Er priserne realistiske? Hvis priserne har skæve tal som f.eks. 376,43 kr. kan det være tegn på, at den er oversat af en maskine. Hvis varerne er betragteligt billigere end andre steder, kan det være et tegn på, at varerne er kopivarer.

11. Opgiv aldrig koder

Afslør aldrig pinkoden til dit betalingskort til andre.

12. Ingen oplysninger via e-mail

Afgiv aldrig betalingskortoplysninger via e-mail

13. Vær kritisk med personlige oplysninger

Vær særlig kritisk, hvis en sælger eller webshop beder om oplysninger, de ikke umiddelbart har behov for, fx CPR- nummer.

14. Er tilbuddet for godt til at være sandt?

Forhold dig ekstra kritisk, hvis et tilbud på nettet er for godt til at være sandt, præcis som hvis du møder den slags tilbud i en fysisk butik.

15. Se efter sikkerhed ved betaling

Undersøg om forbindelsen på betalingssiden er sikker, når du skal betale. Se derfor efter en grøn hængelås eller https i din browser, der betyder, at betalingsoplysningerne ikke kan læses af andre.

16. Tjek kontaktoplysninger

Hvilke kontaktoplysninger står der på netbutikken? Der skal både stå virksomhedens navn, en e-mailadresse, et telefonnummer og virksomhedens fysiske postadresse.

17. Kig efter CVR-nummer

Danske virksomheder der er registreret i det Centrale Virksomhedsregister, har et 8-cifret CVR-nummer. Alle EU-baserede virksomheder skal have det stående på deres hjemmeside.

18. Læg mærke til netbutikkens url

Hvis hjemmesiden har navn efter et specifikt produkt, skal du være påpasselig. I disse tilfælde kan det meget vel være en fup-hjemmeside.

19. Beskyt din computer

Sørg altid for at dit antivirusprogram er opdateret med den nyeste version - og at det er slået til.

20. Brug nye kodeord

Hvis du skal oprette dig som bruger med en kode for at handle et sted, så brug et nyt kodeord – ikke det samme, som går til din netbank eller mailbox.

21. Andre rettigheder ved privathandel

Vær opmærksom på, at hvis du køber varer af andre privatpersoner, fx på et online brugtmarked, og overfører penge direkte til sælgeren, gælder der andre regler.

22. Spørg efter hjælp

Hvis skaden allerede er sket og du vil klage over en vare eller en tjenesteydelse fra en online erhvervsdrivende kan du både henvende dig til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og e-handelsesfonden, som har en gratis hotline. Du kan henvende dig til Forbruger Europa, hvis der opstår uenighed mellem dig og en erhvervsdrivende i et andet EU-land. Forbrugerklagenævnet behandler klager i forbindelse med e-handel, så her kan du også henvende dig.

23. Vær opmærksom på dine rettigheder

I Danmark har du en række rettigheder, når du handler på nettet. Fx har du almindeligvis 14 dages fuld returret, når du handler i danske netbutikker. Husk altid at gemme kvitteringen, da den er nyttig, hvis der skulle opstå problemer.

24. Brug din sunde fornuft

Præcis som når du handler i en fysisk butik, gælder det om at bruge din sunde fornuft, når du handler på nettet. Hav øjne og ører åbne og stop op, hvis der er noget som virker mistænkeligt. Glædelig jul!

 

julekalender_news

Her kan du finde teknisk information og formularer, som er relevant i arbejdet som registrator eller navneserveransvarlig. Her kan du finde teknisk information og formularer, som er relevant i arbejdet som registrator eller navneserveransvarlig. Her kan du finde teknisk information og formularer, som er relevant i arbejdet som registrator eller navneserveransvarlig. Her kan du finde teknisk information og formularer, som er relevant i arbejdet som registrator eller navneserveransvarlig.

Copyright 2016 All Rights Reserved.